Sunday, February 7, 2016

tips inför tre resor mottages!

Jag har ett gäng äventyr inplanerade under året och ville kolla om någon som läser här kanske har lite tips till mig?



Till att börja med så fick jag en biljett till Kodaline i Köpenhamn av min syster i födelsedagspresent, så dit ska vi i helgen! Har inte varit i Köpenhamn på evigheters evigheter, så vore fint med lite tips om bra vegomat, second hand-butiker, fina platser, konst etc, i stada. ❀ Något ni kommer att tänka på?



I juni ska jag och Kenny till Japan! Har drömt om detta i ca 13 år (sen jag som 14-åring dyrkade Gothic lolita bible och lusläste Tokyo mew mew)!! Är orimligt excited över det, om en kan vara det alltså. Vi ska hänga i Tokyo först och bl.a gå till Ghibli-museet och lite annat, sedan har vi tänkt resa runt en del och besöka Fox village, Wizarding world of Harry Potter, Rabbit island. Vet ni något vi verkligen inte får missa? Och var finns den bästa vegetariska eller veganska maten? Har hört att det kan vara lite knepigt att hitta ibland nämligen.
Överös mig med tips!



Jag berättade ju på insta i höstas att jag lyckades få tag på biljetter till Harry Potter and the cursed child, efter mycket om och men då; blev utkastad ur kön först eftersom deras bokningssystem inte hade stöd för safari. kul. Satsade på sommaren men när jag väl lyckades hamna längst fram i kön igen så fanns det som tidigast i oktober... Men jag klagar inte egentligen, det viktiga och helt otroliga är väl att jag ska få gå på den! *blessed*. Nu till frågan, är det någon som har tips om ett bra hostel eller billigt hotell i London? Som ni kan rekommendera varmt? Har ju aldrig bott på något hostel eftersom jag flyttade direkt in i en shitty lägenhet när jag bodde där. Please tipsa! Relativt centralt vore najs och som den hipster jag är så gillar jag ju shoreditch, exempelvis. Men annars kring covent garden kanske, så vi har nära till the Palace Theatre. Men droppa vad som, vad ni än vart nöjda med!

t: I need some recommendations for my travels this year! Do you know any nice vegetarian/vegan restaurants in Copenhagen? Or second hand shops, art, or just a nice spot in the city?
I'm going to Japan in june!! Anywhere I should go? (I've named some of the places I plan to go, if you look under the image above) Vegetarian/vegan food?
And last but not least: I've got tickets for Harry Potter and the cursed child in London in October, know any good hostels/hotels (preferably kinda cheap) that you would recommend?


14 comments:

  1. Låter som tre fantastiska grejer att se fram emot, är mest avundsjuk på allt HP-relaterat. Kan tipsa om The Dictionary Hostel som jag bodde på i december när jag var i London, ligger ca 10 min promenad från Old St tube station i Östra och om än högljutt från deras nattklubb fungerade det. Jag bodde i stort dorm (14 bäddar) med släkten så vet inte hur de mindre rummen än. Det är rent, ganska få toaletter, gratis hostelfrukost (flingor, toast, te osv) men har ett café/bar i anslutning som serverar drömgod mat också.

    Känner att jag behöver berätta en så random grej - jag har träffat Kenny pga han är kompis med min pojkväns bror, Dennis. Kenny berättade att du skulle kommit på den här festen vi träffades på men att du var uppe i dina arbetsprover inför dina studier, hade varit så kul att träffa dig. Tycker att du är en fantastisk fotograf! Ok, sry nu för världens längsta kommentar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah, old st är ju nära där jag brukade bo! tack för tips!!
      Men nähe?? Världen är ju himla liten ibland! Synd att jag inte kunde dyka upp, men det kanske kommer fler chanser :) annars är jag alltid up for fika! att lära känna nya människor är aldrig fel!

      Delete
  2. Linneas Tokyoinlägg är säkert superbra för tips om ställen och mat och iaf SUPERFINA!! Här är hennes blogg: http://babybel.blogg.se Sedan har jag bott på massa billiga hostel i London, vet inte vad du vill ha för standard dock? Har liksom tagit 20 pers-rummen, en ska ändå bara sova där tänker jag, och funkar när det inte är så lång tid en stannar. Har bott på Smart Hyde Park View Hostel och London Eye Hostel, om jag minns rätt, och tycker båda var helt okej! Hyde Park var kanske lite mer nice och närmare undergrounden, men båda var zon 1 tror jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, ja, ska verkligen lusläsa Linnéas blogg ännu mer framöver!!
      Har ingen överdriven hög standard när det gäller hostel, så länge det går att sova och är någorlunda fräscht! Ska kolla in dem, tack för tips!!

      Delete
  3. Åååh men gud så roligt!! Blir helt excited för dig haha!
    Tipsar om uggle, orm, caféer i Tokyo och Kawaii Monster Café i Harajuku. Kolla på olika trädgårdar dessutom, de brukar ha jättefina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tacktack för tips! dessa djurcaféer är så himla knasigt ändå. Har kollat in Kawaii monster café och måste definitivt dit!!

      Delete
  4. my best friend lives in Denkmark and she knows plenty of vegetarian places. you can reach her on instagram @unlovables

    ReplyDelete
  5. Ååh, Japan!! Andra ställen som vi besökte än de du nämnt och som jag tyckte väldigt mycket om var Nara (som inte ligger så jättelångt från Osaka och Kyoto om man är där) och ön Miyajima som likt kaninön är en ö utanför Hiroshima. Båda ställena är fullt med rådjur! Kyoto är ju också jättefint där man kan gå till Fushimi Inari Shrine till exempel.
    Vi var ju i Tokyo först och tyckte att det var väldigt svårt till en början att hitta vegetarisk mat. Speciellt eftersom vissa endast har menyer på japanska och bilder som man inte riktigt kan avgöra om det är kött i eller inte. Vi försökte leta upp ställen innan på typ http://www.happycow.net/ (som vi också hittade restauranger på i andra städer än Tokyo) men hade ibland sån himla otur med stängda restauranger, bokade restauranger eller att vi bara inte hittade dem, haha. Men sen så är det ju alltid bra att bara gå in och fråga på vissa ställen om man är osäker. Fick en del nej men var också en del ställen som kunde fixa något vegetariskt.
    Ett annat ställe som jag tyckte var fint i Tokyo är Yanaka eller "kattstaden" som den kallas. Väldigt lugnt och en kontrast mot alla höghus. Hoppas ni får en fin fin resa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och förresten! Missa inte affären Tokuy Hands som finns i Tokyo, Osaka och Kyoto. Flera våningar av pyssel, köksgrejer och allt man kan tänka sig. Kunde gå runt där i flera timmar.

      Delete
    2. Har helt glömt att svara men TACK för tipsen!! Ska lägga till det i min lista. Nara, Kyoto och Miyajima verkar så himlahimla fint. Är oerhört sugen på att se typ, ALLT, haha. Har redan tänt att jag ska läslusa din blogg :) Ska checka in happycow också, har försökt googla fram/kolla på youtube efter vegoställen men inte hittat supermycket hittills.

      Delete
  6. Oh, Tokyo! Just got back, miss it already. Daikanyama and Shimokitazawa were my favourite areas -- much more laid back than Harajuku, although that was great once in the backstreets. Ah, it's Tokyo, it's all fun. And a visit to Loft, Tokyu Hands and Muji, of course!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you, I'll add it to my list :)

      Delete
  7. åhhh <3<3 I London kan jag rekomendera Hotel Columbus i Paddington! Litet, men fräscht, god frukost och väldigt snäll personal!

    ReplyDelete