Monday, May 4, 2015

Om småland, arbetsprover, den pottriga våren, Buffy på bio och en himla massa mer.


Jag vill börja med att säga att jag är ledsen för icke-bloggandet och att jag i princip inte läst/kommenterat era bloggar heller, på mer än en månad. Men jag kan inte låtsas om att det inte var behövligt. Det var nog trots allt väldigt viktigt att jag fick koncentrera mig på arbetsproverna, allt inför A la London och bryta av med Harry Potter-böckerna (då det är min årliga tradition att läsa dem på våren) när jag kände att jag behövde tänka på något annat.

Vill förresten passa på att tacka för alla fina kommentarer om mina pärlor jag gjorde till håret! TACK, blir så himla glad!! Hann förstås inte med förra månadens monthly makers men ska försöka satsa igen på nästa.

Sedan vill jag också nämna en sak - facebook. Jag får väldigt många vänförfrågningar där av någon outgrundlig anledning, men jag har bestämt nu att jag inte kommer bekräfta fler som jag inte känner, åtminstone inte de som jag aldrig snackat med överhuvudtaget. Det är fint att ni vill bli min vän där, men jag lovar att ni inte missar något alls, faktiskt. Jag använder nästan bara min facebook till att dela mina blogginlägg, snacka med mina närmsta vänner i en sluten grupp och att attenda evenemang. Jag läser nästan aldrig i själva flödet längre för jag blir bara fruktansvärt frustrerad av alla clickbait-länkar och annan skit som florerar. Om ni vill snacka med mig kan ni t.ex maila mig på heleneryden (at) gmail.com, lägga till mig/skriva till mig på tumblr (lavalsedesmonstres) eller kik (heleneryden) som jag nyligen skaffat!

So that's that. Nu tänkte jag visa lite av vad som hänt på sistone. Tyvärr blir det ganska mycket mobilbilder då jag mestadels använt mina analoga kameror (hoppas att det inte blir för tråkigt för er som följer mig på instagram);



Här är när jag höll på med en del av mina arbetsprover. Ska visa större i sinom tid!



En annan del av dem var att göra en kort film. Kenny hjälpte mig filma när jag smög runt som ett väsen i skogen.



På tal om skog så var jag ju i småland också och smög runt i de skogarna. Välbehövligt. Och på tal om skogsväsen så tvingade jag mor & far att kolla på alla Jordskott som kommit ut dittills och alltså jisses vad hooked de blev! heeh. Det är ju faktiskt väldans bra, men det har ni väl inte missat. JAG MENAR NORDISKA VÄSEN. Jag blir manisk av sådant.



I smålandet la jag även mycket tid med dessa djur också, förstås. Alltså saknaden nu.



Jag fick en Monstera av min vän Lisa!! Vet att de är fruktansvärt inne men åh så fina. På den andra bilden visar farmor stolt upp sin blommande kaktus!



Väl tillbaka i gbg. Vårig frulle och hp-läsning. Jag fick den superfina krukan till Monsteran av papi och snygga rotfrukter som skulle in i ugnen med en massa kryddor och olja (kan vara min favoriträtt).



Kenny och jag gick på Sci-fi-mässan vilket var nördigt och fint med häftigt cosplay-folk.



Jag träffade den andra Lisa en dag och vi hängde runt haga och i slottsskogen, åt glass och allt var så vårigt att man nästan storknade (på det positiva sättet).



Ponera; vårskrik.



Ja, jag får inte nog av den, den där våren, trots att den även är the bringer of pollen.



Orphan Black s 3 har börjat nu också och jag kände mig tvungen att rita detta inför första avsnittet. Det är få serier jag tycker om lika mycket som denna. TIPS TIPS. Superbra är den. Vill dock inte spoila så kolla bara.

Game of thrones har förstås också börjat men uughh. Vet inte vad de där idioterna som gör serien håller på med ärligt talat (har jag iofs tänkt länge nu), vet att de måste gå ifrån böckerna eftersom de nästan kommit ikapp nu men FÖR BÖVÖLEN. Kan illustreras lite såhär:




Sedan var det förstås dags för A la London. Jag håller på att fixa med att starta eget nu och det ska heta Kalejdoskåpet (jag hoppas ni förstår ordleken)! Det gick så HIMLA bra på marknaden så jag kan faktiskt inte fortsätta som hobbyverksamhet nu när jag förstår att jag faktiskt kommer tjäna lite på detta. Men håll till godo, ni vet ju att saker kan ta lite tid med mig.



Här är bordet på marknaden förresten. Bättre bilder kommer senare då min vän Amy tog en del med sin kamera. Hon är förresten fantastisk som hjälpte mig så mycket de båda dagarna (kudos till Davor och Kenny som också kom och hjälpte)!

För några dagar sen hängde jag en del hemma hos min Dejana också, som var sjuk och passade på att smitta mig (får väl skylla mig själv, varför tror jag aldrig att jag kan bli smittad??) så jag fortfarande är fruktansvärt förkyld, men mina bihålor har iaf lugnat ner sig nu efter tips från Dejana om en särskild nässpray.
Hursom. Vi lagade mat och åt glass&godis och tittade på flera Harry Potter-filmer. Vi är båda nördar på denna fronten (hahahha, that's an understatement) så därför blev det en hel del högljudda protester (särskilt från min sida) om vad som är fel med filmerna (nästan allt), vi störde oss exempelvis på att de uttalar saker olika, som pensieve och besoar osv, beroende på vem som säger det/vilken film det är. Och hur den "nya" Dumbledore är så otroligt icke-dumbledore-aktig.
Vi ska för övrigt vara med på ett Harry Potter-quiz på Yaki-da om några veckor och vi kommer äga alla, skojar inte (ler överlägset just nu :)). Men om det bara är frågor efter filmerna vet jag inte vad jag gör (flip the tables).



I lördags var jag och Kenny på Bio Roy där sf-bokhandeln hade anordnat en kväll med sing-along till musikalavsnittet från Buffy och Dr Horrible's sing-along blog! Jag mådde ju sådär med min förkylning och fick en hostattack när Spike sjöng Rest in peace, men som tur var så sjöng alla andra så högt att jag förhoppningsvis inte störde allt för mycket. Det var iaf VÄRT. Älskar sådana evenemang! Kan alla låtarna utantill också, naturally, så det var kul att få sjunga ikapp (så mycket som jag klarade) med ett stort gäng Buffy-nördar.



Och till sist, om ni trodde att ni skulle få slippa läsa mer om Harry Potter så trodde ni fel.
Ville mest bara avsluta med att jag lyckades tajma slutet av sista boken med 2a maj, så att jag läste allt som hände den dagen på rätt datum, så att säga. Eftersom "the battle of Hogwarts" utspelade sig 2a maj -98. Tyckte det kändes som ett bra sätt att avsluta denna vårläsning på.

Ja, det var nog allt för nu. Ska lägga upp lite fler analoga bilder från Skottland snart också hade jag tänkt. til' then!

t: sorry, I'll translate some of the text later when I have more time!

8 comments:

  1. Så himla fin upplaga av HP! Tror inte jag har sett den innan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är ganska nya, amerikansk edition illustrerade av Kazu Kibuishi :)

      Delete
  2. Alltså så himla fint! Särskilt allt med HP men också ALLT. HIMLA BRA jobbat med konsten och inför marknaden! Är så pepp på Kaleidoskåpet!!!!! Vill ha en Twin Peaks-pin (och prints på alla dina målningar kära värld). Är om möjligt ÄNNU mer pepp på att få se vad du gör som ansökningsprov pga herre min gröt måleri + garn!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har alltid de bästa kommentarerna!! ♡ blir så peppad av dem!

      Delete
  3. ALLTSÅ!!! TACK TACK TACK för att du nämnde Orphan black och att jag nu får upptäcka den! Vilken sju i helsikes jäkla bra serie! Är alldeles hooked!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ÅÅÅH vad glad jag blir!!! brukar verkligen tipsa om den till alla mina vänner och har fått ganska många hooked vid detta laget, heheheh

      Delete