Saturday, February 21, 2015

Veganska amerikanska blåbär-och bananpannkakor

Världens längsta namn vart det! Men iaf, här är ett recept som jag förfinat de senaste veckorna. Har ätit pannkaksfrukost nästan varje helg på sistone, man tröttnar ju liksom inte!



2 1/2 dl vetemjöl (annat mjöl går säkert också bra)
2 1/2 dl rismjölk (eller något annat ni föredrar)
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk socker
2 msk smält mjölkfritt smör eller kokosolja
2 mosade bananer
Vaniljpulver
Blåbär

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner mjölken och sedan smöret.
Mosa bananerna och blanda ner lite vaniljpulver i det (jag hade även vaniljsojamjölk för extra vaniljsmak!).
Vänd ner bananmoset, blanda och lägg i blåbären allra sist. Rör runt försiktigt. Stek i smör eller exempelvis kokosolja.
Detta receptet räcker till ca 12 st små pannkakor när jag gör dem! Smaklig måltid, finingar.



ps. chokladjordnötssmör är freakin' amazing att ha till!

4 comments:

  1. Detta måste jag prova! Ser oerhört gott ut, och ett stort plus för veganska. Gilla, gilla, gilla!

    ReplyDelete
  2. Har gjort dessa två gånger nu, har lyckats båda gångerna! Andra recept är som en rysk roulette ifall pannkakorna håller ihop eller inte, men dessa pannkakor har fungerat galant! Smakar gott också. 11/10!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, vad glad jag blir!! fint att det blir så bra!

      Delete