Saturday, February 14, 2015

some artsy stuff

Jag tycker att vi kollar på lite från min skissbok! Om ni följer mig på instagram har ni ju redan sett dem, men tänkte att jag kunde gå in på lite mer detaljer.


Jag har länge velat göra smycken med Frida Kahlo-illustrationer i och äntligen kom jag till skott och det blev denna! Nu återstår att se hur den gör sig som en yttepytteliten bild. I will keep you updated!


De senaste månaderna har jag ägnat åt att plöja Buffy the vampire slayer på Netflix (är på säsong 6 nu). Ja, jag anser att det är en serious flaw i min serietittar-historia att jag aldrig sett det (möjligen något enstaka avsnitt ibland). Så nu är jag all up in it!! Självklart får det även bli smycken med Buffy-illustrationer, då.


I december-januari läste jag dessutom Engelsfors-trilogin som jag velat göra ett bra tag. Första boken gjorde mig något kluven, å ena sidan ÄLSKAR jag allt som har med häxor att göra; men det var något som gjorde att jag inte fastnade för det så som jag trodde jag skulle göra.
Förmodligen en blandning av att jag nästan aldrig läser böcker på svenska längre (det blir liksom lätt då att svenska språket i allmänhet låter löjligt, iaf i en viss typ av bok??) och att jag fick högstadie-vibbar av den trots att den skulle utspela sig på gymnasiet. Kan tänka mig att jag hade uppskattat den mer för 10 år sen!

Nåja, halvvägs in i andra boken var jag så jävla HOOKED. Det flöt på så mycket bättre och jag vet inte, det kändes som att jag visste lite mer vad författarna ville med det hela. Tredje boken kunde jag inte släppa alls, jag läste samtidigt som jag lagade mat (trots att multitasking inte är min grej) och halva nätterna och ja, gudinnor vet vad.
Något jag verkligen gillar med dem är också att de är rätt så inkluderande, sådant som en sällan vågar hoppas på. Minst fem av karaktärerna, därbland huvudkaraktärer, är t.ex inte hetero (detta visar sig dock inte så mycket förrän bok 2-3).
Nu kommer dessutom filmen av första boken nästa vecka! Ska bli otroligt spännande att se vad de gjort med det hela. Om ni har möjlighet så gå och se den, annars blir det kanske inga uppföljare ;)

PS/för övrigt; Idag är det ju den där Alla hjärtans dag och även premiär för den stora högen med skit som är Fifty shades of grey. Snälla, innan ni ser den; kolla upp den. Hemsk, hemsk och glorifierar/romantiserar våld i relationer (förklätt till BDSM). Jag säger bara GOOGLA om ni vill ha exempel med utdrag från boken varför den är högst problematisk!! /hille-angry-rant out

t: Some drawings from my sketchbook! I hope to make some jewelry out of Frida and Buffy (I've been watching A LOT of Buffy lately) soon! Also, the chosen ones of the swedish Engelsfors-trilogy, the first book is called The Circle and it's been translated into several languages if you're interested in reading it. Here's a great text about them in english. The movie is coming to swedish cinema next week, I'm quite excited!
PS. Today it's the so-called Valentine's day and also the premiere of Fifty shades of grey (at least here in Sweden) PLEASE DO NOT SEE IT. It's a terrible, terrible pile of shit that glorifies/romanticize violence. Please, just google it and read some quotes from the book. Don't support that shit.

2 comments: