Wednesday, January 28, 2015

Skottland / England

Jag har varit lite väl slö med att lägga upp bilder från Skottland *gömmer sig från onda ögat*, så det var väl dags nu. Hade även tänkt att lägga upp de analoga om några dagar också! Här får ni ett gäng iaf:


Kenny och jag besökte Holyrood palace och det väldans häftiga Holyrood abbey som ni kan skåda här.




En fin restaurang-ingång på Royal mile.


FUUUUDGE. (Camilla kommer du ihåg när vi åt fudge till lunch och sen klättrade upp på Arthur's seat?? Sån magont men WORTH IT)


Det var på Pie in the Sky som jag köpte mitt halsband med hufflepuffs bägare, förresten (som jag har på mig i föregående inlägg).


Solnedgång vid Grassmarket.


Här dricks det milkshakes och jag en varm sojachokladmjölk eftersom min mage hade kapitulerat totalt till ze evil mjölkprodukter < / 3


Vi hängde lite med Ida en kväll också, var så längesen sist så det var väldans fint!


Under vad som kändes som världshistoriens blåsigaste dag bestämde vi oss för att gå upp till Calton hill. Ja, vi borde få något slags pris för bra tajming.




Himla fantastiskt är det ju där uppe ändå.


Våran höjdpunkt på Skottlandsresan var en resa till England. Haha ja, jag vet vad ni tänker nu; Silly people som åker till Skottland för att åka till England. Men vi ville nämligen åka på någon tour med Harry P-anknytning (surprise, surprise) så det fick bli "The viking coast and Alnwick castle" - Alnwick castle är då alltså ett av slotten som filmades som Hogwarts, och det ligger inte allt för långt från skottska gränsen. MEN vi börjar med denna bilden som var vårt första stopp, Holy island, som man kan åka över till beroende på tidvattnet (älskar sådant, känns som något från en saga, ja t.ex "The woman in black" insåg jag nu till min egen förskräckelse. Huga). ALLTSÅ. Hur fint?



Ska visa fler bilder från Holy island när jag lägger upp de analoga!


Framme här!!


Känner ni igen det?


På insidan fick man förstås inte fota, men IMMA TELL YOU, det var helt fantastiskt. Biblioteket alltså, trodde jag skulle börja gråta av avund. Svårt att fatta att det faktiskt är folk som bor där på riktigt.


Självklart anordnades även sådant här också.


Vi kollade på när ett gäng tränade.


Grabbarna däremot hade imaginary horses. Såklart.


Här är gräsmattan de har broomstick training på i första filmen. Definite need to pose.




Vid utkanten av området fanns "The Treehouse", café och restaurang. Något helt i min smak, kan en ju lugnt konstatera.




På vägen tillbaka stannade vi i en by som jag inte minns namnet på vid en flod som jag inte heller kan erinra mig om. Men det var fint och jag tog en hel del analoga foton där. Byn hade en pub och ett café som båda var stängda så vi stannade inte så länge där, innan det bar av mot Edinburgh igen.

Ja, där har vi allt för denna gången. Hoppas ni tyckte det var kul att få se lite mer från resan!

t: So here you go, finally some more pics from our trip to Scotland! We also did the "the viking coast and Alnwick castle"-tour over the boarder, to England. We had to see something Harry Potter-related, you know. Alnwick was the castle in Philosopher's stone when they're having broomstick lessons, it's also the castle in Downton Abbey's latest christmas episode (among other tv-series and films). The first pic with the castle on the hill is from Holy island, though. A lovely place you could only reach depending on the tide! I hope you enjoy the photos and sorry about the lame and not-very-detailed english translation…

5 comments:

  1. MEN HILLE JAG ORKAR INTE DU MÅSTE DELA UPP INLÄGGEN ANNARS BLIR JAG HELT ÖVERSTIMULERAD!!!! Alla dessa starka känslor under minuterna jag beundrat dina FANTASTISKA bilder av dessa MAKALÖSA platser. Woooooooooooow jag dör och måste återuppstå för det är typ tolv bilder kvar kan ej hantera all denna salighet och Hogwartsslottet sen pallar inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha alltså jag ÄLSKAR din entusiasm!! makes me so happy!
      du borde se till att planera in en resa till skottelandet snart så du kan uppleva allt for reals!

      Delete
  2. Åhhhhhhhhhhh <33333333

    ReplyDelete