Tuesday, December 30, 2014

ett långt inlägg om en småländsk jul


Jag satte mig på tåget till *~småland~* och hoppade av i Jönköping för att ha en liten efterlängtad högskole-reunion! Här är vi hemma hos Sara...


...och har pepperkaksbak! Även pajmiddag & galenpanna. fem av fem toasters till den dagen!!


Grisen! ♡


Dagen därpå ble det brunch på Bryggan. Dreglar.


Hoppas verkligen inte det dröjer allt för länge till nästa reunion! Budapest?!


Vidare mot Nässjö och sedan till Solberga för julhäng hos Jossan & Mathias. Här går de in för den *~småländska julidyllen~* med brasa,
som det ska va.


Klä lite gran kan en också göra.


Även låta hunden posa framför den!


Väl i det Rydénska hemmet,


har mor & far självklart klätt granen med antika julgransprydnader och flaggor från Svensk-norska unionen. Varför leva i nuet, liksom.


Följde med far till sommarstugan för att ge fåglarna lite julmat.


Haj haaj.


Denna dam alltså. Försökte äta upp alla nötter som papi tappade. Svårflörtad när det gäller kameran också.


Och denna dam ska bli kliad heeeele ti'n.


Efter en uppesittarkväll med twister och andra vänskapsförstörande spel (just kiddin') hos Linn var det plötsligt julafton och till min lycka hade Kenny pallrat sig till min lelle hemstad!! Även guddis superbraiga och fina vän Anna var med!


Fotoalbums-tittande och glögg.


Lagom till Kalle började det snöa!! Vi trodde knappt våra ögon när snön även började lägga sig och vi var självklart tvungna att ta en promme med Ninjisen.


Sen åkte Anna hem men Bojan och Jossan tittade förbi och spelade lite zombie-spel med oss, lite invecklat men sköj. Otroligt fin julafton!! Trots att några saknades då förstås.


Jag fick horcrux/resurrection stone-ringen av Kenny (insert den gapande, helt förskräckta emojin här)!! Vilket påminner mig om att jag fortfarande inte visat min födelsedagspresent, med samma tema förstås. Ja, jag känner mig ofantligt bortskämd, nästan så det blir lite skämmigt att visa, måste jag säga!! Fattar det knappt. Sedan fick jag förstås en del andra väldans fina klappar, som t.ex en helt otroligt fin tavla som systra mi målat; med en val och vallmo. Ska visa någon dag, den sitter här på väggen nu.


ALLTSÅ bevare mig väl! Kolla vad guddi fick av Anna?!


Juldagen kom med sol och jag kände mig glad som en liten onge över hur fint allt var.


En Kenny.


Jag, mami, Kenny, Guddi och Ninja bestämde oss för att åka ut en sväng till sommarstugan medan far lagade juldagsmiddag.




Vid ena bryggan står bänkarna fortfarande i vattnet, tydligen.


Så ljuuust.


På eftermiddan tog vi bussen till Eksjö för att hälsa på i Mettes nya lya. HÄR kan vi snacka idylliskt, om jag inte tjatat tillräckligt om det än? Nää.



Kikar in genom Mettes köksfönster.


You crazy kids, you.


Här har även Lovisa trillat in. Mysipysi.


Vi hann även med att spela fler hetsiga spel hos Stina och att äta smörgåstårta med bror och Emma som precis kommit hem från Kuba, innan vi satte oss på tåget genom snölandskapet tillbaka till Göteborg.

Jag hoppas att alla som läser detta har haft en fin jul, eller ledighet om ni inte firar jul, och fått ta det lugnt & ha det gött! Att ni även tänkt på de som inte har det lika bra ställt.
Och ja, nu sitter jag här i soffan, dagen innan nyårsafton. Det får väl bli något slags "året som gått"-inlägg nån dag snart, och alla de andra inläggen som jag inte hunnit med än pga tavlor som skulle målas och julmat som skulle ätas och nu nyårsfixande som skulle göras (eftersom vi ska äta tapas och spela spel här imorgon). Men jag vill iaf säga GOTT NYTT ÅR på er alla!! Hoppas nästa år blir det år ni vågar göra saker, hittar fler vänner, läser svinbra böcker och tar hand om er själva!

t: Christmas in my hometown! But first, reunion with some of my ladies from Uni in Jönköping ♡ Just a lot of hanging out with friends and family, eating lots of great food and playing games. I got the horcrux/resurrection stone from Kenny!! My sister got this incredible portrait of herself from Anna. Visiting our snowy summer house by the lake. Checking out Mette's new place... Lastly; I hope you had a wonderful christmas or vacation if you don't celebrate christmas! and HAPPY NEW YEAR, of course. I hope it'll be a great one and that you dare to do new things, find amazing new friends, read great books and take care of yourselves!

2 comments:

  1. GUD vilket fint hem!!!! Gott nytt år! <3

    ReplyDelete
  2. Alltså jag älskar dina pärons hem! Det är så himla uppenbart att det är därifrån du stammar. De verkar så himla mysiga och originella också - helt klart människor jag vill veta mer om.

    För övrigt: BULL DOG EEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3<3<3

    ReplyDelete