Tuesday, August 5, 2014

harry potter the exhibition!

I torsdags (närmare bestämt den 31:a, alltså JK Rowlings/Harry Potters födelsedag) så stack vi iväg på roadtrip till Norrköping för att, naturligtvis, gå på Harry Potter the Exhibition. Vi kom dit lagom till att de hävt fotoförbudet också, tajmiiing!


Jag blev sorterad in i Hufflepuff; som jag väntat på detta!! I cirka 14 år skulle jag vilja påstå. Älskar även våran schnygga gruppbild som vi bestämde oss för att köpa efteråt!
Vill inte spoila för mycket för dem som inte varit där än, men här följer några mobilbilder (fotade även analogt förstås):








Jag läste lite recensioner innan vi åkte, där en hel del hade skrivit att de blev lite smått besvikna över att det var så mycket mindre än studio tour:en, men jag blev absolut inte missnöjd. Hade förväntat mig att det skulle vara jättelitet men det var det verkligen inte, och det var en hel del som jag aldrig hade sett innan. Och allt man fick testa; sorteras (dock fick bara fyra i varje grupp göra det) och lite andra grejer som t.ex att dra upp mandrakes/mandragoras.
Butiken var såklart väldigt pricey (vissa grejer hade verkligen hutliga priser), och kändes mest som upprepningar av samma saker. Vi fick ändå med oss en del hem, kunde ju inte riktigt motstååå.
Man kunde även kolla in ford anglian som fanns i ett närliggande köpcenter och Rons schackpjäs från första filmen i ett annat köpcenter en bit bort!
Jag skulle nog vilja säga att det var den bästa dagen på länge och så himla värt. åh. åk dit om ni kan!!
ps. välj inte lyssnar-guiden på svenska. herr-mi-jone, gudars.

t: on July 31 (jk rowling/harry potter's birthday) we went on a road trip to Norrköping to visit Harry Potter the Exhibition!! I got sorted into Hufflepuff, I've never been happier. It was such a great day with lots to see and take part in ♡

9 comments:

  1. Blev lite love at first sight här, är lite som ett happypill ( och det kan jag gött behöva) att scrolla igenom din blogg och läsa sin ord och fantastiska fotoresa. Vilken analog slash analoga kameror skjuter du med och vilken film har du? Funderar på att testa en rulle med iso 800, även om det är något som mina lokala framkallare inte gärna vill sälja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. men åh, det var det finaste jag hört på ett tag, tack!
      jag brukar köra med en Minolta hi-matic G (har även en Minolta X-300s men den förstnämnda är lätt att ta med sig överallt för att den är så liten o smidig) och nu för tiden mest med en helt vanlig fuji superia 400, eftersom jag inte riktigt haft råd att beställa min favorit - lomography color negative 400.
      har aldrig testat någon rulle med iso 800 men det låter ju spännande! lomo har ju en sådan film t.ex. http://www.kaffebrus.com/35mm-film-iso800-farg-3-pack-1413.html
      (sorry för sent svar, är så glömsk)

      Delete
  2. Åh ska dit nästa helg och längtar så jag nästan dör!

    ReplyDelete
  3. AAAAAAHHH!!! Jag vågade inte läsa det här inlägget förrän jag varit där! OCH DET VAR JAG IDAG!!! Inte besviken - tycker det var alldeles perfekt. Är närmast lättad att det inte var så överväldigande som jag tror Londonversionen kommer att vara för mig. Nu kunde jag lägga märke till varje detalj utan att behöva stressa. Det var magiskt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men visst var det?! Ja, London är ju väldigt mycket, men samtidigt så har de ju ingen sortering eller lika mycket grejer att testa, vad jag kan minnas. men man kan ju gå där desto längre och titta på allt. och dricka butterbeer!!

      Delete
  4. Vad kul det ser ut!
    Her-mi-jone? Jösses. Det var nästan så jag uttalade hennes namn innan fjärde boken kom XD Fast Her-mi-jon snarare. Jag hade diskussioner med min brorsa och vår kusin sommaren 2000. Ingen hade rätt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja, jag minns att jag frågade min mamma hur man uttalade hennes namn när jag läste första boken. Minns inte vad hon svarade men att det tog ett bra tag innan jag fick veta det rätta uttalet ;)

      Delete
  5. Jag var där i går! Tycker inte alls det var en besvikelse, hade väntat mig något sämre. Gillar att man faktiskt fick ta på en del grejer också. Vi valde den svenska guiden först, men ställde om den till engelska nästan direkt. Fast vi lyssnade på väldigt få ljudspår faktiskt.
    Såg Anglian, men missade att det fanns en schackpjäs också!

    ReplyDelete