Wednesday, March 13, 2013

back to schweden



kjol från beyond retro och linne från monki. om någon är intresserad.

nu till påsk var ju tanken att vi skulle åka till Sverige i en vecka. efter en massa grubblande fram och tillbaka har vi bestämt oss för att inte använda retur-biljetten. SÅ ERE. jag har förstås extremt blandade känslor när det gäller detta, men i det stora hela så ska det faktiskt bli så förbannat skönt med lite svensk standard!! efter att ha bott i ett rum/lägenhet med (här följer en lista, eftersom jag älskar att lista saker):
1. ett fönster som inte går att stänga. enligt hyresvärden är det "omöjligt" att laga.
2. en följd till detta; en obeskrivlig mängd mögel i vårt rum som ständigt sprider sig ("det kan ni ta bort själva").
3...och ständigt fuktiga kläder i garderoben. mysigt!
4. vägglöss. fy bubblan vad äcklad jag var när vi upptäckte att alla mina kliande utslag var äckelpäckellöss som ätit på mig under nätterna!! det fixade dock vår hyresvärd en utrotare till. kudos till henne, är sjukt imponerad!
5. ett extremt oplanerat kök där det inte får plats ett köksbord. ett halvår av att sitta i sängen eller på golvet och äta. det blir liksom lite tröttsamt.
6. britten som bor i rummet bredvid. tveksam om jag skulle nämna detta, gillar verkligen inte att snacka illa om folk. kan säga som så att jag är rädd för honom av diverse anledningar.

så. alltså. som jag nämnt många gånger innan så ville vi såklart flytta. problemet är bara att jag aldrig lyckats få ett jobb eller ens en ynka praktikplats och Kenny får minimumlön på sitt jobb. då kan det bli lite svårt att flytta och betala både hyra och deposit etc. förstår fortfarande inte hur brittiska löner och hyror går ihop. it's beyond me.

jag känner mig absolut inte färdig med london, men det är så mycket som inte funkar just nu. vill inte bo här bara för att bo här, om ni fattar. vill bo här och trivas. ha ett jobb, en bra lägenhet och vänner att umgås med. just nu har jag inget av detta.

så tillbaka till Sverige blir det, för ett tag åtminstone. sedan får vi se vart vi tar vägen. det finns ju så mycket spännande att upptäcka. CARPE DIEM OSV.

ps. på tal om något helt annat. DETTA är väl för himla bra?! moa slutar verkligen aldrig vara bäst.
ps 2. detta bör man också läsa om man inte redan gjort det.


t: a post about how we're moving back to sweden this easter. I don't want to leave london, but we can't afford to move and we can't stay in this crappy flat anymore. and I can't get a job, so... well. we'll see where we end up next!

7 comments:

  1. Välkommen tillbaka till Schweden Hille!

    ReplyDelete
  2. nej vad synd! alla flyttar härifrån

    ReplyDelete
  3. Trist, men London är inte lätt alltså... min kusin bor i London, han och flickvännen jobbar typ dygnet runt. de bor i någon form av kollektiv och har svinhög hyra. Jag älskar staden men tror jag får stanna i Göteborg och jobba ihop pengar så att jag kan åka på weekends ofta istället :p

    med tanke på standard-listan känns det kanske bäst för både ekonomin och hälsan. hur kan fönster vara omöjliga att laga? då får det vara rejält paj...

    hoppas du får tag på något bra jobb i sverige nu istället :)

    jonas krönika (eller vad det nu kan gå under) är grym!

    ReplyDelete
  4. Men ÅH ambivalensen. Låter som att du fattat helt rätt beslut, men ser fram emot när du börjar vidare på Londonäventyret. Välkommen hem!

    ReplyDelete
  5. London finns ju alltid kvar till en annan dag. Och hur fin är inte våren i Sverige? Den vill man ju inte missa ;)

    ReplyDelete
  6. nice outfit and tattoos!

    www.adelajdainsp.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. I've been following your blog for quite some time now, but I never really took the time to comment. I absolutely love your art (hope you'll post some more very soon) as well as your photos :). It's too bad you have to leave London since it looked like you enjoyed the city so much...

    Anne-Sophie
    http://impassionedspirit.blogspot.be/

    ReplyDelete