Saturday, January 19, 2013

The Hobbit



kom på att jag totalt glömt att berätta vad jag tyckte om The Hobbit! var ju ganska excited över den om man säger så, den är ändå min favoritbok efter Harry P ("Extremt högt och otroligt nära" kommer preciis efter det).

har faktiskt hunnit se den två gånger; premiären här i london och en gång med massa fina vänner i sverige.
anywhooo, blev nästan lite sobfest där i början när Bilbo skriver den första meningen i boken. och när han snackar med Gandalf första gången, nästinpå perfekt gjort. åhåhå.
var väl inte överförtjust i allt extra stridande, men jag förstår ju varför de hade med det. de ska alltid slänga in lite extra action i allt som ska bli film. och att orcher alltid ska vara med på något hörn?! ärkefiender etc. nåja.
känner att det kanske är dags att läsa silmarillion så man har lite mer hum om vad de tagit med därifrån.
som ni förmodligen inte har missat, eller kanske faktiskt har om ni inte följt mig så länge, så är jag lite av en fangirl när det kommer till Martin Freeman och Benedict Cumberbatch (SHERLOOOOCK) så man kan väl säga att bara det gjorde ju att filmen liksom inte kunde misslyckas i mina ögon. även om Benedict Cumberbatch inte fick säga något i denna, eheheh. tycker att nästa del gärna får komma snartsnart.

t: I forgot to tell you that I've seen The Hobbit! twice, actually; once in london and once in sweden. I was quite excited about it since it's my favourite book after harry potter ("extremely loud and incredibly close" comes after that). loved how Bilbo writes the first sentence of the book (SOBFEST) and the conversation with Gandalf at the beginning, close to perfect. I'm not that fond of all the extra action scenes, but yeah, I know, it's how it is when they go from book to film. AND all these orcs?! arch enemies etc. oh well. really need to read Silmarillion soon, though. I wasn't sure what they included from it.
and as you may know if you've read my blog for some time: I'm a bit of a fangirl when it comes to Martin Freeman and Benedict Cumberbatch so I never really had any doubts about this films' awesomeness (even though Benedict Cumberbatch didn't get to say anything yet, hah). part two, come soon!!

3 comments:

  1. jag tyckte också filmen var bra! har läst hobbit och ringen-serien en gång och tror jag är enda människan i världen som inte riktigt fastnade men jag gillar filmerna :p
    fattar inte varför det ska slängas in så mycket action, det är väl filmer tillräckligt många faller för ändå. i sjätte harry potter-filmen kände de sig tvungna att hitta på branden i the burrow för att det var en så lugn film med bara tillbakablickar... jag som älskar tillbakablickarna (och gärna hade haft med de som bortprioriterades) bara för att jag är så sjukt psykologisk :p

    ReplyDelete
  2. Den där hyllan se fantastiskt fin ut!

    ReplyDelete