Tuesday, January 17, 2012

svaren!


Jag har siktet inställt på Edinburgh, om livet vill mig väl kommer jag börja plugga psykologi där i höst (helst på Napier University). Hur är staden och universitetet? Är det så fint som man föreställer sig? Jag vill veta ungefär allt.
JA. Universitet var bra (tyvärr inget slott, dock), väldigt seriöst i jämförelse med min utbildning här hemma, men det kanske bara var som jag tyckte. Jag lärde mig iaf MASSOR. Å andra sidan är väl att läsa psykologi ganska så annorlunda, men jag tror det kommer bli hur bra som helst!
Staden är underbar, men det tror jag du fattat att jag tycker. Man upptäcker ständigt nya grejer och platser som är helt fantastiska. Och vem vill inte bo i en stad omgiven av berg? Den bästa horisonten som finns (att man dessutom kan gå upp på ett och kika ut över hela edi är ju inte så illa heller)!

Vad vill du jobba med när du blir stor? 
Om man visste det. Jag är väldigt rastlös av mig och har rätt svårt att tänka mig att jobba med något enformigt på samma ställe kan jag säga iaf. Något kreativt!

Vad gjorde du i Edinburgh? 
Pluggade, foto och design. typ.

Favoritbok och film?
Bok: Alla Harry Potter, såklart. Extremt Högt & Otroligt Nära! The Hobbit. Valiant. Ja, som ni märker har jag svårt att hålla mig till EN.
Film: Det finns så otroligt många bra filmer där ute så det är himla svårt att välja. Amelie har förstås alltid varit en favorit.

Favoritplats?
Hela skottland? Haha. Bryggan vid vår sommarstuga annars kanske.


 ninjiten på bryggan.


Vad gjorde du efter studenten? 
Det har jag svarat på här.

Favoritmat? +recept kanske?
Farmors husmanskost i mitt hjärta! även: soppor, hur tråkigt det nu låter, laxplanka, hur posh det nu låter, SMÖRGÅSTÅRTA. Det finns för mycket gott. Tyvärr är jag inte så bra på att laga mat och jag har inte mycket fantasi när det kommer till det heller. Det kanske vore roligare om jag la upp recept på cupcakes a la hille? Det är ju lite roligare än tomatsoppa a la hille, kanske.

Länder du vill besöka?
Nya zealand, USA, Indien, Island, Japan... Fick jag bestämma skulle jag åka nu. På obestämd tid.

Bästa plagg i garderoben för tillfället?
Den här utomordentliga skjortan från urban outfitters nedan.




Hej! Jag går första året på Sörängensfolkhögskola och funderar på ett andra år, undrar vad din upplevelse var av ditt andra år där? Jag tänkte söka till Ungdomens vårsalong i år, vet att du varit med innan, vad tyckte du om utställningen och upplägget? tänker du vara med i år med? Målar du fortfarande?
Till en början tyckte jag att det var riktigt bra, så mycket tid att ägna sig åt precis allt jag fick lust att göra. Sen kom det förstås perioder när jag inte visste vad jag ville göra, så då hade det varit bra om nån velat slänga lite inspiration på mig. Dessutom slutade ju de flesta av mina kompisar också, så det hade ju en del med det att göra också. Något jag tyckte var görbra var att jag kunde spendera så mycket tid i fotolabbet, för det var verkligen något jag trivdes med! Jag vet ju inte hur det är där nuförtiden, det var ett tag sen jag gick där. Men jag tycker; trivs man så gör man! Då är det bara att gå ett andra år om man ändå inte ha nåt bättre för sig. Man kan alltid utvecklas liksom.
Ungdomens vårsalong är en bra grej det, och alltid himla kul! Sådant kan alltid ge andra möjligheter. Go for it. Ja, jag ska söka i år igen. Och yes, jag målar...:


  ...tålamod.

Jag fick en flygresa till Edinburgh present och kommer åka dit i sommar så jag tänkte höra om du vill tipsa om dina tre bästa ställen där. Och vet du kanske något om det är lätt/svårt att få jobb en kortare tid där. Och kanske lite om hur ni gjorde för att skaffa lägenhet. Och nu blev det en hel del
Ahh, bara tre?! Hm. Svårt. Arthur's seat måste man gå upp på. Calton hill är också fina grejer. Sen beror det förstås på vad man gillar att göra, äta etc. Är man ett Harry Potter-fan kanske man vill gå till Elephant house, gillar man choklad i alla dess former kan man ta sig till caféet Chocoltae Tree, vill man strosa runt i en himla fin trädgård kan man åka till Royal Botanic Gardens, gillar man vintage-butiker liknande Beyond Retro ska man gå till Armstrongs vid grass market. Ta en deep fried mars bar på royal mile kanske? Äsch, det blev lite mycket. Annars är det ju faktiskt himla fint att bara sitta i Princes Street Gardens och dricka en frappucino, om inte det låter alldeles för hipster. Det där med jobb är jag inte så säker på, har liksom aldrig försökt. Men vad jag har hört så verkar de som nästan alla som pluggar där har extrajobb så det känns ju inte direkt som det borde vara omöjligt då? 
När vi letade efter lägenhet så hängde vi rätt mycket på http://www.gumtree.com/edinburgh. Det lättaste är nog att hitta en flatmate, eller flera. Det är ju såklart det billigaste också. Man får ha tålamod och vara envis när man letar! Det finns mycket skit därute, fallfärdiga lägenheter som kostar skjortan. Så man kan få vara beredd på att leta ett tag. Men man kan ju ha tur också, man vet aldrig. Lycka till! 


hanover street 98, där vi bodde

6 comments:

  1. Like it! Vilken typ av hund er Ninitjen? URGULLIG :) Ha en fin uke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. en schipperke/japansk spets. men hon ser i princip bara ut som en schipperke.

      Delete
  2. Åh tack för svaren! Var på Elephant house i somras och skrev små meddelanden på toaletterna <3

    ReplyDelete
  3. haha kul att ni bodde vid ryden!

    ReplyDelete
  4. Åh, Edinburgh låter verkligen helt fantastiskt! Kan knappt bärga mig!

    ReplyDelete