Sunday, May 22, 2011

Shanghai;


Shanghai Ocean Aquarium.



Kamelen.

The Bund.

Shoppi shoppi? Bags, shoes, dvds?

café 85° var vårt bästa ställe. så fort vi fick chansen gick vid dit och åt frukost o köpte på oss bröd (det är inte lätt att hitta bröd i kina förstår ni. iaf inte gott bröd).
t: café 85° was our favorite place to buy breakfast and to stock up on bread
(it's hard to find good bread in china, actually).

en morgon satt millan och jag o åt frukost i people's park, tittade på gubbar som körde tai chi och så. lyssnade till fågelkvittret. himla fint var det.
t: me and millan sat in people's park one morning, eating breakfast, watching people doing their tai chi and listening to the twittering of the birds etc. lovely.

nudlar är nog något jag aldrig kommer tröttna på.
t: I will never get sick of noodles.



lite ifrån en del av Shanghai som fortfarande ser lite "gammal" ut.
t: a part of "old" Shanghai.

Jag önskar att jag hade kunnat spendera mer tid i Shanghai,
jag gillade verkligen hur det var där. Det ligger faktiskt på
delad förstaplats med Hongkong på vilken-stad-var-bäst-i-kina-listan.
(har lite beslutsångest)
t: I wish I could have spent more time in Shanghai, I really loved it there.
It's actually a tie between it and Hong Kong on my best-city-in-china-list!
(can't really decide...)


10 comments:

  1. Vad tyckte du om Shanghai?

    ReplyDelete
  2. det kändes mer 'hemtrevligt' än beijing eller vad man ska säga. haha. jag vet inte. det var liksom...lagom varmt, inte för mycket folk som stirrade o skrattade, shoppingen var roligare, byggnaderna var häftigare, maten var godare....det kändes mer som 'min stad' på något sätt. jag hade velat se mer av det. och jag hade velat sitta fler mornar i people's park med jasminté och bullar från café 85 :)

    ReplyDelete
  3. Beautiful. I love the photos of the aquarium.

    ReplyDelete
  4. så avundsjuk ska du veta, det verkar ha varit ett rejält härligt äventyr.

    ReplyDelete
  5. är det inte väldigt billigt att käka mat och sådär?

    ReplyDelete
  6. ohja! allra billigast var det i ningbo. där kunde man äta wokade nudlar med grönsaker eller liknande för 8 kr! ute på restaurangerna kostade det mellan 15-30 kr beroende på stället (lite dyrare för västerländsk mat då). i hongkong var det dock inte såå billigt, men det räknas ju inte riktigt som kina...hursomhelst blev man bortskämd. nu känner jag mig jättesnål här hemma, haha.

    ReplyDelete
  7. cool pics, all the places look great.

    ReplyDelete
  8. Jätte fina bilder! Ser verkligen fram emot resten av alla inlägg. Berätta mer om resan också! Kram :)

    ReplyDelete
  9. Oh snap vad synd att ni inte hann spendera mer tid där! Bodde i Shanghai i 14 månader och blev totalt nerkärad i staden. Framförallt då man kommer ifrån Qipulu och The Bund och hittar smågator )utan skrikande försäljare) och butiker som inte säljer piratkopior :) Hoppas det var awesome!

    ReplyDelete